Followers

Sunday, November 13, 2011

CINTA DARMIA 8

“Hari tu you ada suruh I carikan orang gaji kan?” Haliza memulakan bicara. Khairul Amir angguk. Matanya masih tidak beralih dari melihat dokumen di depannya

“I dah jumpa orang gaji untuk You” ujar Haliza pada Khairul Amir.

“Dia sepupu I. So you jangan bimbang. I jamin dia pandai buat kerja.” Ujar Haliza.

“ok. I percayakan you. Siapa nama sepupu you tu” soal Khairul Amir. Fail ditangan dibelek-beleknya.

“you kena belanja I dulu baru I beritahu nama sepupu I” sedikit menggoda suara Haliza. Khairul Amir meletakkan fail ditangannya. Dipandang seketika wajah Haliza. gadis itu melemparkan senyum manis padanya.

“Ok. Tapi bukan hari ini. I busy.” Balas khairul Amir sambil menatap kembali fail dimejanya.

“Baik. Nama sepupu I tu, lain kali I baritahu” perlahan Haliza bangun dari kerusi. Berjalan meninggalkan Khairul Amir.

“Liza sepupu you tu cantik tak?”soal Khairul Amir tiba-tiba. Sengaja hendak mengusik. Langkah Haliza terhenti. Dia berpaling.

“Satu perkara I nak pesan kat you, sebelum you lupa diri, jangan buat benda-benda tak senonoh kat sepupu I. Kalau tak siap you”Haliza seolah-olah memberi amaran. Dia tahu khairul amir lelaki yang seperti mana. Pantang lihat gadis cantik, mesti hendak diayatnya.

you jelous?” soal Khairul Amir.

“tak ada faedahnya I nak jelous. I tak nak you aniaya gadis daif.” Ucap Haliza.

Just kidding, k. I kan lelaki budiman. Takkanlah I nak buat benda tak senonoh pulak kat sepupu you” balas Khairul Amir.

“i pegang kata-kata you” ucap Haliza dan terus menyambung langkahnya. Khairul Amir tersengih sendiri. Haliza telah menghilang dari biliknya. Ada senyuman terukir di bibir lelaki itu saat wajah Haliza tergambar di ruang minda. Gadis itu ada keistimewaan berbanding gadis-gadis yang dia pernah kenal selama ini. Haliza tidak mudah cair dengan pujuk rayu. Rasanya terlalu banyak pujuk rayunya di tolak Haliza. Namun Khairul Amir tidak mudah menyerah kalah. Pelbagai cara diusahakan agar gadis itu terpikat padanya. Benarlah kata pepatah perempuan ni ibarat sekeras-keras kerak nasi. Bila diletak air lembut juga akhirnya. Sudah hampir tiga tahun dia mengenali Haliza. dia sukakan cara Haliza yang bersahaja dan berpendirian teguh. Haliza bukanlah perempuan yang suka mengongkong hidupnya. Dia bebas melakukan apa saja. Sedikit pun gadis itu tidak menghalang. Tidak pernah pula Haliza melenting saat gambar-gambarnya bersama perempuan-perempuan lain terpempang di majalah. Masih diingati kata-kata Haliza padanya bila di tanya mengenai perasaan gadis itu, selagi belum ada ikatan yang sah, I tak berhak nak halang apa pun yang you nak buat. Sungguh sukar dia menduga apa yang bermain di hati dan fikiran Haliza. Sebab itulah hubungan dia dan Haliza bertahan lama. Untuk mengatakan dia cinta pada Haliza, dia sendiri tidak pasti. Mungkin hanya rasa sayang dan mungkin juga lebih dari itu.

No comments: