Followers

Sunday, November 13, 2011

CINTA DARMIA 4

Darmia termenung sendirian di anjung rumah papan milik Opah. Masih menimbang tawaran Haliza. Mungkin tiga hari lagi Haliza akan pulang semula ke Kuala Lumpur, Darmia masih tidak mendapat kata putus. Kalau ikutkan hati memang dia ingin mengikut Haliza. Tapi....

“Pergilah Mia” Darmia tersentak. Opah tersenyum memandangnya. Perlahan wanita tua itu melabuhkan punggung di sebelah cucu kesayangannya.

“Kenapa Opah tak tidur lagi?” Darmia memandang wajah tua Opah

“Tak mengantuk. Pergilah ikut Haliza. Duduk kat kampung ni apa ada?.” Ucap Opah. Dia tahu apa yang ada dalam fikiran cucunya itu. Dia juga pernah muda suatu ketika dulu.

“Tapi Opah macam mana?.” Wajah Darmia kembali muram

“Kamu jangan risaukan Opah. Tahulah Opah jaga diri. Opah masih sihat lagi. Lagipun Munah ada, boleh tengok-tengokkan opah. Opah ni bukan apa, Entah esok entah lusa mungkin Opah dah tak ada atas muka bumi ni. Tapi hidup Mia masih panjang, nak. Mia kena berdikari. Mia kena pergi belajar. Jadi orang yang berguna. Pergilah. Opah izinkan” kata-kata Opah menghantar rasa sayu di hati Darmia. Dia hanya ada Opah dalam dunia ni. Kalau jadi apa-apa pada Opah, dialah insan yang paling menyesal. perlahan airmata Darmia menitis.

“Mia tak nak tinggalkan Opah” Darmia peluk erat bahu Opah. Kepalanya dilentok pada bahu Opah.

“Dengarlah cakap Opah, Mia. Pergilah” Opah menyeka airmata yang ingin menitis ke pipi. Hatinya berbelah bagi. Tapi memandangkan usianya yang sudah tidak panjang dia tidak mahu kehidupan Darmia melarat. Sekurang-kurangnya Darmia ada pelajaran yang tinggi jika ikut Haliza ke Kuala Lumpur.

“Terima kasih Opah.” Ucap Darmia dalam tangisan yang tidak mahu surut. Hiba rasa di hati.

“pergilah tidur Mia. Esok kita pergi pasar beli barang keperluan Mia kat sana nanti” ujur Opah lagi. Di sapu perlahan airmata Darmia yang jatuh membasahi pipi yang kuning langsat. Darmia mengangguk. Dia terus berlalu ke kamarnya.

*************

“Betul ke Mia jadi ikut akak ke KL ni?” gembira benar hati Haliza apabila Darmia bersetuju mengikutnya.

“Apa kau cakap Liza?, kau nak bawak budak Mia ni ke KL. Kau dah gila ke?. Nanti gaji kau habis dekat budak ni pulak” marah Mak Cik Tipah yang tiba-tiba muncul dari dapur. Dia tidak suka Haliza membawa Darmia ke KL. Menyusahkan anaknya saja. Darmia hanya menunduk memandang lantai. Tidak berani menentang mata Latifah yang merenungnya tajam.

“Mak, Biarlah Mia ikut Liza. Sekurang-kurangnya Liza ada jugak teman kat sana.” Pujuk Haliza

“kau baik-baik Liza. Takkan kau tak tahu Mia ni gatal. Nanti bakal tunang kau, dia kebas baru tau. Sama macam mak dia” Darmia hanya diam mendengar tohmahan ibu saudaranya. Biarlah apa pun yang hendak dikatakan. Darmia sudah lali. Sudah malas mempertahankan dirinya. Rasanya diam itu lebih baik.

“Apa mak merepek ni. Tak ada sebab Mia nak rampas apa-apa dari Liza mak. Mak tu je yang selalu buruk sangka pada Mia.” Bela Haliza.

“kenapa kau ni suka sangat bela budak tak guna ni?. Kau tak ingat ke dia yang menconteng arang kat keluarga kita. Dah orang tak suka saja nak menggatal” Latifah menjeling. Darmia sudah tidak dapat lagi menahan airmatanya mendengar tohmahan dari ibu saudaranya itu. Kenapa kisah yang menjadi igauan ngeri dalam hidupnya selalu di bangkitkan. Bukannya dia meminta untuk terperangkap dalam keadaan itu. Tapi andai sudah tersurat takdir itu untuknya, Siapa dia menahan kehendak Nya. Darmia penat menafikan segala tohmahan yang dilempar sehinggakan dia mengambil keputusan untuk diam. Tak guna bercakap dengan orang pekak hatinya. Apa pun kebenaran yang diperkatakan sudah tidak dapat di dengari. Sebelum airmatanya tumpah lebih baik dia pulang. Pantas dia bangun dan lari dari rumah Latifah. Langkahnya laju di atur ke teratak buruk Opah.

No comments: