Followers

Sunday, November 13, 2011

CINTA DARMIA 5

“Sampai hati mak cakap macam tu kat Mia. Dia tak salah mak. Yang salahnya Pak Cik Salleh tu”Haliza sedikit berang bila nama itu meniti di bibirnya. Dia marah apabila mendengar cerita Darmia. Dia tahu Darmia tidak mungkin membohonginya.

“Kau mana tahu dari mana Salleh yang salah?. Kau tak ada waktu tu. Mak rasa malu tau dengan kelakuan Mia tu. Dia dah conteng arang ke muka keluarga. Sekarang kau pulak nak ajak dia ke KL. Buat apa?”marah Latifah lagi.

“Liza rasa, Liza patut tolong Mia capai impiannya. Dia budak bijak mak. Kalau bukan kerana Pak Cik Salleh tu, mesti Mia sekarang kat universiti” ujar Haliza.

“Kau ingat mak tak tahu, kau bawak Mia ke KL untuk jadi orang gaji di rumah bos kau kan?” Haliza terkejut. Entah dari mana ibunya tahu. Mungkin terdengar perbualan dia dan Khairul Amir semalam. Memang betul dia mahu Darmia bekerja di rumah Khairul Amir. Kebetulan Mak Som, orang gaji Khairul Amir baru saja berhenti. Sudah tidak larat lagi untuk bekerja. Dan kebetulan juga Khairul Amir meminta dia mencari pengganti tempat Mak Som. Lelaki itu tidak mahukan warga asing untuk menjadi pembantu rumah. Mungkin pengalaman lalu membuatkan lelaki itu serik. Pernah bosnya itu mengupah warga indonesia untuk membantu Mak Som, tak sampai dua bulan kerja, barang kemas milik ibunya habis di curi. Haliza merasakan pekerjaan itu sesuai untuk Darmia. Yang penting kepercayaannya pada Darmia. Dapat juga Darmia duit saku hasil dari titik peluhnya tidaklah gadis itu berasa segan nanti. Selain dari tujuan itu, Haliza ada rencananya sendiri. Haliza tidak sanggup kehilangan Khairul Amir. Darmia memang boleh diharapkan berbanding adiknya sendiri. Jika Darmia ada di situ bolehlah dia tahu gerak geri Khairul Amir. Untuk menyekat pergerakan lelaki itu dia tiada hak. Tapi sekurang-kurangnya dia tahu kegiatan seharian lelaki itu.

“Mak tak benarkan. Lebih baik kau bawak aje adik kau tu” Latifah tetap dengan pendiriannya

“Mak nak suruh Lisa tu jadi orang gaji? Mak jangan berguraulah. Anak manja mak tu pegang penyapu pun terkial-kial inikan pula nak jadi pembantu rumah. Yang dia tahu makan, tidur. Tu jelah. Nak suruh belajar tak nak.” Bebel Haliza. Sudah masak dengan perangai satu-satunya adik kandung yang dia ada. Latifah tarik muka. Geram dengan jawapan Haliza.

“Mak tolonglah. Kali ni je. Liza tahu apa yang Liza buat. Mak tak payah masuk campur urusan Liza” sambung Haliza. Wajah Latifah mula berubah riak.

“Kau jangan nak kurang ajar Liza. Aku ni mak kau tahu” Latifah mula menyinga. Panas telinganya mendengar kata-kata Haliza.

“Liza mintak ampun, mak. Tapi Liza betul-betul mahu Mia ikut Liza walaupun mak tak bagi”ucap haliza lembut sebelum meninggalkan ibunya.

“Liza!. Kau jangan menyesal nanti” ujar Latifah kuat. Namun anaknya langsung tidak menoleh. Panas benar hatinya dengan sikap degil Haliza. Hatinya bimbang andai peristiwa berpuluh tahun lalu akan terjadi lagi. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali. Kalau dah ibunya macam tu, tak mustahil anaknya pun mewarisi sikap ibunya. bisik hati Latifah.


p/s : sila tinggalkan komen anda jika ada sebarang penambahbaikan yang perlu nani lakukan. tq

2 comments:

Anonymous said...

the best...teruskan...gud luck..

Anonymous said...

best, sambung lagi cerita ni yer