Followers

Sunday, November 13, 2011

CINTA DARMIA 7

“Masuklah Mia. Buat macam rumah sendiri” Haliza tersenyum mesra. Mata Darmia terkebil-kebil memandang rumah Haliza. Rumah Haliza besar dan mewah. Perabotnya pun cantik. Pandai Haliza menghias rumahnya.

“Ini bilik Mia” Haliza menunjukkan sebuah bilik. Cantik dengan cat dinding bewarna pink dan ungu. Begitu menyerlah dengan beberapa lukisan tertampal di dinding. Bilik itu lengkap dengan katil bujang yang bercadar putih kekuningan, almari dan meja solek.

“Wow, cantiknya” tidak pernah diimpikan untuk mendapat bilik sebegitu. Terasa bagai mimpi menjadi realiti.

“Dah lama akak sediakan bilik ni untuk Mia. Akhirnya dapat jugak Mia datang rumah akak tapi sorry la, akak tak sempat nak sapu bilik ni. Berabuk sikit”ujar Haliza.

“Tak apa, Mia tak kisah”balas Darmia lembut.

“Rehatlah dulu. Akak nak mandi ni. Kalau Mia nak mandi, toilet kat sebelah”ujar Haliza sambil menunjukkan tandas yang berada di sebelah kiri bilik. Darmia angguk. Matanya tidak lepas memandang sekeliling bilik itu. Tidak sedar bila Haliza berlalu dari situ.

************

Darmia menghampiri Haliza yg kelihatan kusyuk menghadap televisyen.

“Kak Liza” panggil darmia sambil melabuhkan punggungnya disebelah Haliza

“Emm. Ada apa Mia?” soal Haliza. Matanya masih tertumpu pada kaca televisyen

“Pasal kerja yang Kak Liza cakap dalam kereta tu...” teragak-agak Darmia ingin meneruskan kata-kata. Tadi Haliza ada memberitahunya yang majikan sepupunya itu memerlukan pembantu rumah dan meminta Haliza mencarinya.

“Kenapa Mia nak kerja ke?” perlahan Darmia angguk. Haliza sedikit gmbira. Terasa rancangannya hampir berjaya. Dia tidak mahu memaksa Darmia untuk bekerja. Kerana itu bukanlah matlamat utamanya membawa gadis itu ke Kuala Lumpur tapi andai gadis itu berminat dia tiada halangan.

“Darmia pasti nak kerja?. Kalau Mia tak kerja pun tak apa. Akak masih mampu nak tanggung Mia. Lagipun.....”

“ Mia betul-betul nak kerja tu” pantas Darmia memintas. Elok juga jika dia bekerja. Taklah dia terlalu bergantung pada Haliza. Dia tidak mahu menyusahkan Haliza. Nanti apa pulak kata Latifah. Sekurang-kurangnya kalau dia bekerja dapat jugak tanggung belajarnya nanti. Sedikit gajinya boleh dihulurkan pada opah di kampung.

“Tapi tak ganggu ke?, nanti Mia nak kena study lagi?.” Tiba-tiba Haliza berasa serba-salah. Bimbang juga andai mengganggu konsentrasi Darmia nanti kerana tujuan utama dia membawa Darmia ke situ untuk membolehkan Darmia belajar semula.

“Insyaallah tak.” Darmia yakin dia boleh membahagikan masanya nanti

“Kalau macam tu, nanti akak bawak kontrak untuk Mia ” balas Haliza dengan senyuman manis

“Kontrak? Jadi orang gaji pun kena kontrak ke?” soal darmia. Masakan jadi org gaji pn nak kena tandatangn kontrak.

“Mestilah. kontrak ni untuk tengok prestasi kerja Mia selama 3 bulan dulu. Kalau kerja Mia elok dan majikan Mia puas hati barulah Mia boleh kerja lama kat sana. Tapi dalam masa 3 bulan tu Mia tak boleh berhenti tau” terang Haliza.

“Kenapa pulak macam tu?” soal Darmia

“Kalau Mia berhenti, bermakna Mia dah langgar kontrak dan kena bayar pampasan iaitu gaji Mia untuk 3 bulan.”terang Haliza.

“Banyak tu” Darmia menggaru kepala yang tidak gatal.

So, Mia nak tak?. Akak Bagi Mia fikir dululah. Akak tak nak nanti pelajaran Mia terganggu sebab kerja. Kalau Mia rasa boleh bahagikan masa dengan baik dan nak kerja ni, bagitahu akak” sambung Haliza.

“Mia tak ada hal nak jadi orang gaji. Mia dah biasa. Bolehlah kak.” Darmia yakin dia boleh melakukannya. Lagipun kerja sebegitu sudah begitu sebati dengan dirinya.

“Betul ni?” Haliza meminta kepastian.

Darmia angguk.

“Mia tunggu kejab. Akak pergi ambik kontrak tu” perlahan Haliza melangkah ke biliknya dan tak lama kemudian dia kembali melabuhkan punggung di tempatnya tadi bersama fail biru di tangan.

“Mia baca dulu. Lepas tu tandatangan” Haliza menghulurkan kertas bewarna kuning.

“bila Mia boleh mula?”soal Darmia

“Mia baru sampai. Rehat la dulu. Minggu depan baru mula ye. Lagipun akak rasa baik kita uruskan pasal tempat belajar Mia dulu.” Darmia senyum. Perlahan diangguk.

“Terima kasih, kak” ucap Darmia dengan senyuman. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan segala urusannya di sini. Insyaallah.

No comments: