Followers

Sunday, November 13, 2011

CINTA DARMIA 9

Darmia masih tercegat didepan pintu pagar rumah banglo dua tingkat yang terletak di atas bukit di pinggir kota. Begitu besar dan cantik. Haliza sudah lama pergi. Jam sudah menunjukkan ke angka 9 pagi. Perlahan Darmia menapak ke rumah banglo itu. Terkejut melihat keadaan di dalam banglo mewah itu. Diluar bukan main cantik dengan lanskap yang menghijau tapi kat dalam, Mak ai. Macam tongkang pecah. Bersepah-sepah. Di meja bertaburan kulit kacang, majalah dan surat khabar. Ada juga baju dan botol minuman bergas dimana-mana. Terus Darmia menapak pula ke dapur. Hendak pitam melihat keadaan yang begitu berserabut. Pinggan, mangkuk, cawan dan macam-macam lagi berselerakkan dan bertimbun di dalam sinki dan di atas meja. Tong sampah penuh dengan sisa makanan. Di rumah orang ke rumah tikus. ‘Dari mana aku nak mula ni’ bisik hati Darmia. Buntu seketika. Kemudian terus dia mencari alat-alat untuk memulakan kerjanya. Terasa begitu letih membersihkan ruang tamu sahaja. Betapa besarnya rumah itu. Beberapa kali ganda besar dari rumah Opahnya.

“macam mana nak gunakan benda ni.” Darmia termanggu sendiri di depan mesin basuh. Tidak pernah dia menggunakan alat itu. Di rumah Opah mana ada alatan sebegitu. Baju berbesen-besen yang tak dibasuh. Pantas dicapai besen. Tercari-cari berus dan sabun basuh. Diberus semua baju yang ada. Kaya betul majikannya. Kemeja yang diberus semua berjenama. Bahan berjenama semestinya mahal. Tapi pemalas betul orangnya. Rumah bersepah-sepah. takkan tak ada masa langsung nak kemas. Orang gaji sebelum ni agaknya teruk dikenakan sehingga sanggup berhenti. Fikir Darmia. Aduh lenguh satu badan. Kalau hari-hari macam ni mampuslah aku. Dipandang jam di dinding dapur. Sudah hampir pukul 12.30pagi. ni dapur tak kemas lagi. Pantas dia meninjau keluar mencari ampaian. Lalang kelihatan meninggi di tempat ampaian.

Dah macam rumah terbiar. Depan OK, belakang KO. Tak takut ke duduk sorang-sorang kat rumah besar macam ni. Ngomel Darmia sendiri.

Tangannya pantas menjemur pakaian di ampaian. Takut juga kalau-kalau ada ular ke lipan ke disebalik lalang yang meninggi. Selesai menjemur terus dia bergegas ke dapur pula untuk membasuh pinggan mangkuk yang sudah berkulat. Dikemas dan dilap bahagian dapur sehingga semuanya kelihatan rapi. Selesai tugas di dapur, Darmia duduk melepaskan lelah seketika sebelum menyambung kerjanya di tingkat dua. Kata Haliza hanya bilik tidur majikannya dan bilik ibu bapa majikannya sahaja dia tidak boleh masuk. Mungkin dia masih tidak percaya pada pekerja baru. Maklumlah kalau bilik peribadi ni selalunya ada macam-macam barang beharga. Biarkanlah. Kurang sikit kerja. Terus dikemas rapi tingkat atas. Masih ada beberapa jam sebelum Haliza menjemputnya. Untuk minggu pertama ini Haliza yang akan mengantar dan mengambilnya. Maklumlah dia masih tidak mengenali selok belok jalan ke banglo itu. Darmia mencari sabit untuk menyabit rumput yang tinggi. Akhirnya dia terjumpa sabit di celah pohon-pohon bunga. Langsung tidak canggung menyabit rumput. Di kampung itulah kerja sehariannya dikebun opah. Kawasan rumah kelihatan begitu bersih.

‘Ini barulah rumah’. Bisik hati Darmia. Gembira melihat banglo yang sudah bersih itu walaupun terasa amat penat pada hari pertama bekerja.

p/s : hendak pulang ke kampung halaman. doakan perjalanan pergi dan balik nani selamat ye.. luv u'll

1 comment:

dina azahar said...

menariks nyer Darmia membersihkan umah nie.. hehehe... x sabar nak tau apa kata amir?? erm...